Monday, May 24, 2010

Donut Sarapan hari ini

Burpp...burpp..kenyang~ baru je lepas buat goreng donut tadi. Alhamdulillah, jadi jugak, ingatkan dah hancur dah kesan daripada peristiwa buat pau semalam..sob..sob..sob..

Penat jugak buat kueh ni rupenya, patut la mak cik jual kueh letak harge mahal sebijik. Mau dekat 40 sen sekarang adoai. Kalau kat hotel, mau singgit sebijik, botak  ler rambut kite..huk..huk..

Jum share resepi ni same-same, boleh buat petang ni, Lembut sangat dan tak perlu banyak barang. Memang jadi. Sape-sape tengah cuti semester macam saye. Apakate dari dok goyang kaki depan tv, cube la masak sikit, jangan sampai terbakar dapur sudeyhh..




Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum.
3 sudu besar marjerin/planta
1 biji telur
1/2 peket yis mauripan segera
1 sudu besar susu krimer pekat
1 sudu gula pasir
1 cawan air suam


Cara-cara:

1. Gaulkan tepung dengan marjerin dan ratakan dengan jari.
2. Kemudian, masukkan telur dan ratakan sekali lagi.
3. Masukkan yis ke dalam 1 cawan air suam dan masukkan sekali susu krimer tadi, kacau hingga sebati.
4. Masukkan air campuran tadi ke dalam tepung sikit demi sedikit dan gaul rata.Jangan letak air sekaligus tapi memadailah hingga tepung boleh diuli seperti doh. Masukkan gula pasir tadi dan ratakan hingga sebati.
5. Uli tepung sehingga kenyal dan licin selama lebih kurang 10 minit.
6. Perapkan doh  tadi selama 45 minit dengan atas doh ditutup kain lembap sehingga doh naik.
7. Apabila doh sudah naik. Bentukkan bulat dan buat lubang ditengahnya.
8. Gorang dengan api perlahan sehingga kekuningan.
9. Setelah masak, toskan minyak dan gaul dengan gula pasir secukup rasa.

Selamat menjamu selera~~

6 comments:

a d r e y n i e e l i s y a said...

wah2!!
home made donut..

kalo buh mcm big apple tuh..
baru feeling g sana
hehehe

hanaKir@ said...

hehehe...ni malas namenye..donut cincai je..xsilap big apple die bake die nye donut..2 gebu semacam..da try jco?? ag besh..tp ni ag murah..amik 20 bijik telan skaligus..heheh

Mommy Pinky said...

wah, mcm senang je, mana nk carik yis tu ek? tak pernah beli yis seumur hidup.. (+_+")

Amirul Faiz Abd. Razak said...

Yeah, lepas gian makan donut kan? buat sendiri boleh buat banyak-banyak. :D

Hafiz Ismi said...

Donut tu nampak Gebu.. Mesti Shedap nih!! hehe~

hanaKir@ said...

mommy pinky- ade je jual kt supa maket.haa..kdai blkg uma pn ade..hihih

amirul faiz-aah..tgk org masak...tingin lak nak masak

hafiz ismi- owwooowoo..mst la sedap..tgk la chef die masak..hohoho

Monday, May 24, 2010

Donut Sarapan hari ini

Burpp...burpp..kenyang~ baru je lepas buat goreng donut tadi. Alhamdulillah, jadi jugak, ingatkan dah hancur dah kesan daripada peristiwa buat pau semalam..sob..sob..sob..

Penat jugak buat kueh ni rupenya, patut la mak cik jual kueh letak harge mahal sebijik. Mau dekat 40 sen sekarang adoai. Kalau kat hotel, mau singgit sebijik, botak  ler rambut kite..huk..huk..

Jum share resepi ni same-same, boleh buat petang ni, Lembut sangat dan tak perlu banyak barang. Memang jadi. Sape-sape tengah cuti semester macam saye. Apakate dari dok goyang kaki depan tv, cube la masak sikit, jangan sampai terbakar dapur sudeyhh..




Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum.
3 sudu besar marjerin/planta
1 biji telur
1/2 peket yis mauripan segera
1 sudu besar susu krimer pekat
1 sudu gula pasir
1 cawan air suam


Cara-cara:

1. Gaulkan tepung dengan marjerin dan ratakan dengan jari.
2. Kemudian, masukkan telur dan ratakan sekali lagi.
3. Masukkan yis ke dalam 1 cawan air suam dan masukkan sekali susu krimer tadi, kacau hingga sebati.
4. Masukkan air campuran tadi ke dalam tepung sikit demi sedikit dan gaul rata.Jangan letak air sekaligus tapi memadailah hingga tepung boleh diuli seperti doh. Masukkan gula pasir tadi dan ratakan hingga sebati.
5. Uli tepung sehingga kenyal dan licin selama lebih kurang 10 minit.
6. Perapkan doh  tadi selama 45 minit dengan atas doh ditutup kain lembap sehingga doh naik.
7. Apabila doh sudah naik. Bentukkan bulat dan buat lubang ditengahnya.
8. Gorang dengan api perlahan sehingga kekuningan.
9. Setelah masak, toskan minyak dan gaul dengan gula pasir secukup rasa.

Selamat menjamu selera~~

6 comments:

a d r e y n i e e l i s y a said...

wah2!!
home made donut..

kalo buh mcm big apple tuh..
baru feeling g sana
hehehe

hanaKir@ said...

hehehe...ni malas namenye..donut cincai je..xsilap big apple die bake die nye donut..2 gebu semacam..da try jco?? ag besh..tp ni ag murah..amik 20 bijik telan skaligus..heheh

Mommy Pinky said...

wah, mcm senang je, mana nk carik yis tu ek? tak pernah beli yis seumur hidup.. (+_+")

Amirul Faiz Abd. Razak said...

Yeah, lepas gian makan donut kan? buat sendiri boleh buat banyak-banyak. :D

Hafiz Ismi said...

Donut tu nampak Gebu.. Mesti Shedap nih!! hehe~

hanaKir@ said...

mommy pinky- ade je jual kt supa maket.haa..kdai blkg uma pn ade..hihih

amirul faiz-aah..tgk org masak...tingin lak nak masak

hafiz ismi- owwooowoo..mst la sedap..tgk la chef die masak..hohoho

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails