Tuesday, May 11, 2010

Tips Untuk Menguruskan Badan (berkesan)


Hari nie saye nak share dengan semua tips untuk saye menguruskan badan dengan care yang sihat . Sihat ke? Dulu berat berat badan saye pernah mencecah 60 kg dengan ketinggian 148 cm. Jadi saye kelihatan chubby pade mase itu dengan ketinggian saye yang tak seberape tinggi. Pada mulenye saye seperti gadis yang lain yang mempunyai unit BMI yang normal . Namun selepas dimasukkan ke hospital atas pembedahan apendix, berat badan saye terus meningkat dengan mendadak . Orang cakap kesan masuk air kat dalam tubuh, saye pon tak tahu kebenarannye. Pada mulenye, saye tak hiraukan sangat pasal masalh berat badan hinggalah ayah  dan emak sering menggelar saye gemok dan akak saye memanggil saye dengan panggilan si gemok benar-benar menyedarkan saye.



Mase mule menjejakkan kaki ke universiti, berat saye ialah 50 kg, Alhamdullilah sebab saye kontrol makan. Kemudian saye sering berjalan kaki ke kelas menyebabkan berat badan saye menurun dari hari ke hari.Jadi tips pertame saye ialah :

1. Berjalan / melakukan sebarang aktiviti yang mengeluarkan peluh selama 30 minit sehari.

Kemudian, saye mule sedikit demi sedikit mengurangkan nasi dalam gizi harian. Seperti yang kite sedia maklum, kite ni rakyat Mesia, so tak boleh tak pekena nasik sehari . So, saye kurangkan pengambilan nasi daripada tambah nasi 3 pinggan sebelum ni menjadi satu senduk nasi sahaja.

2. Kurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi.

Selepas 2 minggu saye tukar menu  untuk makan malam saye dengan memakan mee dan bihun dan saye memilih makanan berkuah. Saye tak memesan makanan bergoreng dan makan sup dan sayuran dengan banyak. Pade mulanye memang penat tak makan nasi seperti ini, lame-lame biase la.

3 Pilih makan bersup/mee untuk makan malam.

Sepanjang tempoh ber'kabung' makanan tersebut. Saye langsung tak mengambil makanan ringan seperti KFC, MC Donalds, Pizza dan sebagainye. Minuman ringan juge saye tak sentuh langsung.

4. Kurangkan mengambil makanan ringan.

Selepas 2 bulan, badan saye kini mencapai berat 44kg. Bolehla bagi saye, tapi berat badan ideal saye ialah 40 kg. hehehe..

Kini saye telah memasukkan nasi dalam gizi harian makan tengah hari dan malam tapi secara sedikit dan melebihkan lauk dalam makanan.

Selamat maju jaye.Semoga anda mencapai berat badan ideal anda.

Trimass~~



4 comments:

Muhammad Safie said...

nk try gk r...kurgkn nsik ek...

syak said...

aah..kurangkan amik nsik ngan roti..mkn la capati ke..kurang myk jugee

Alynn Notnot said...

satu lagi, minum air secukupnye :)

syak said...

aaa..btol2..minum air 0 banyak2

Tuesday, May 11, 2010

Tips Untuk Menguruskan Badan (berkesan)


Hari nie saye nak share dengan semua tips untuk saye menguruskan badan dengan care yang sihat . Sihat ke? Dulu berat berat badan saye pernah mencecah 60 kg dengan ketinggian 148 cm. Jadi saye kelihatan chubby pade mase itu dengan ketinggian saye yang tak seberape tinggi. Pada mulenye saye seperti gadis yang lain yang mempunyai unit BMI yang normal . Namun selepas dimasukkan ke hospital atas pembedahan apendix, berat badan saye terus meningkat dengan mendadak . Orang cakap kesan masuk air kat dalam tubuh, saye pon tak tahu kebenarannye. Pada mulenye, saye tak hiraukan sangat pasal masalh berat badan hinggalah ayah  dan emak sering menggelar saye gemok dan akak saye memanggil saye dengan panggilan si gemok benar-benar menyedarkan saye.



Mase mule menjejakkan kaki ke universiti, berat saye ialah 50 kg, Alhamdullilah sebab saye kontrol makan. Kemudian saye sering berjalan kaki ke kelas menyebabkan berat badan saye menurun dari hari ke hari.Jadi tips pertame saye ialah :

1. Berjalan / melakukan sebarang aktiviti yang mengeluarkan peluh selama 30 minit sehari.

Kemudian, saye mule sedikit demi sedikit mengurangkan nasi dalam gizi harian. Seperti yang kite sedia maklum, kite ni rakyat Mesia, so tak boleh tak pekena nasik sehari . So, saye kurangkan pengambilan nasi daripada tambah nasi 3 pinggan sebelum ni menjadi satu senduk nasi sahaja.

2. Kurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat tinggi.

Selepas 2 minggu saye tukar menu  untuk makan malam saye dengan memakan mee dan bihun dan saye memilih makanan berkuah. Saye tak memesan makanan bergoreng dan makan sup dan sayuran dengan banyak. Pade mulanye memang penat tak makan nasi seperti ini, lame-lame biase la.

3 Pilih makan bersup/mee untuk makan malam.

Sepanjang tempoh ber'kabung' makanan tersebut. Saye langsung tak mengambil makanan ringan seperti KFC, MC Donalds, Pizza dan sebagainye. Minuman ringan juge saye tak sentuh langsung.

4. Kurangkan mengambil makanan ringan.

Selepas 2 bulan, badan saye kini mencapai berat 44kg. Bolehla bagi saye, tapi berat badan ideal saye ialah 40 kg. hehehe..

Kini saye telah memasukkan nasi dalam gizi harian makan tengah hari dan malam tapi secara sedikit dan melebihkan lauk dalam makanan.

Selamat maju jaye.Semoga anda mencapai berat badan ideal anda.

Trimass~~



4 comments:

Muhammad Safie said...

nk try gk r...kurgkn nsik ek...

syak said...

aah..kurangkan amik nsik ngan roti..mkn la capati ke..kurang myk jugee

Alynn Notnot said...

satu lagi, minum air secukupnye :)

syak said...

aaa..btol2..minum air 0 banyak2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails