"All aircraft this is Medan Control. We just had an
>
> earthquake. All systems seems to be normal and
> Medan
>
> airport is still open." Demikianlah kata-kata
> pengawal
>
> lalulintas udara pada lebih kurang pukul lapan
>
> setengah pagi pada 26 Disember 2004. Pada ketika
> itu
>
> penulis sedang berada pada ketinggian 36,000 kaki
> di
>
> ruang udara kawalan Medan Control dalam penerbangan
>
> daripada Kuala Lumpur ke Istanbul.
>
>
> Menganggap ia hanyalah gempa bumi yang kecil,
> perkara
> tersebut terlepas daripada ingatan penulis sehingga
>
> esok hari ketika menonton BBC World News di bilik
>
> hotel di Istanbul. Jelas bahawa anggapan penulis
>
> adalah salah. Gempa bumi tersebut yang sebenarnya
>
> berpusat di dasar lautan di sebelah Barat kepulauan
>
> Sumatra sebenarnya telah melahirkan ombak besar
>
> "Tsunami" yang menghempas tebing hampir semua
> negara
>
> di sekeliling Lautan India. Malah ombak besar ini
> juga
>
> mencecah sehingga ke tebing negara Somalia di
> pantai
>
> Timur benua Afrika.
>
>
> Jumlah kehilangan nyawa amatlah besar sehingga
>
> mencapai lebih 100,000. Dalam suasana memikirkan
>
> kedahsyatan malapetaka tersebut, tiba-tiba telefon
>
> bimbit penulis berbunyi, menandakan ada sebuah SMS.
> Ia
>
> berbunyi:
>
>
> Al-Qur'an, surah Mayram, ayat 88-91: "Demi
>
> sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara
> yang
>
> besar salahnya! Langit nyaris-nyaris pecah
> disebabkan
>
> yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah
>
> (Tsunami 26 Disember), serta gunung-ganang pun
>
> nyaris-nyaris runtuh ranap kerana mereka mendakwa
>
> mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak (Hari
>
> Natal 25 Disember)." Sila sebarkan kepada orang
> ramai.
>
>
> Penulis tersentak seketika. Dalam suasana manusia
>
> seluruh dunia sedang bertungkus lumus menyelamatkan
>
> mangsa ombak besar, ada umat Islam yang sibuk
> mencari
>
> ayat sebagai "dalil" bagi peristiwa tersebut. Dalam
>
> suasana manusia seluruh dunia bergegas
> mensedekahkan
>
> harta membantu mangsa, ada umat Islam yang bergegas
>
> mencari ayat sebagai dalil untuk menjustifikasikan
>
> peristiwa tersebut.
>
>
> Sebenarnya SMS di atas bukanlah perkara yang
>
> terpencil. Ramai umat Islam yang memiliki sifat
> angkuh
>
> di dalam diri mereka di mana dengan keangkuhan
>
> tersebut mereka berkata "padan muka" kepada
> mana-mana
>
> kaum yang ditimpa musibah, sekalipun kaum tersebut
>
> seagama dengan mereka. Sebelum ini apabila berlaku
>
> banjir besar di Bangladesh, penulis pernah
> mendengar
>
> di antara umat Islam ada yang berkata: "Itulah azab
>
> Allah yang melanda. Orang Bangla tu banyak yang tak
>
> betul Islam mereka!" Apabila berlaku gempa bumi di
>
> bandar Bam di Iran yang mengorbankan puluhan ribu
>
> nyawa, ada di antara umat Islam yang berkata: "Azab
>
> Allah turun kerana mereka itu orang Syi'ah yang
>
> sesat!"
>
>
> Semua ini adalah penyakit umat Islam yang perlu
>
> diubati segera. Mencari-cari ayat bagi
>
> menjustifikasikan sesuatu musibah dan/atau menuduh
>
> sesuatu musibah adalah azab Allah kerana keburukan
>
> sesuatu kaum merupakan satu kesalahan yang amat
> besar.
>
> Ini kerana:
>
>
> 1. Mereka menyalahgunakan ayat-ayat Allah dengan
>
> memaksa tafsirannya. Mereka tidak menjadikan
> al-Qur'an
>
> sebagai pemimpin, sebaliknya merekalah yang
> memimpin
>
> al-Qur'an agar secocok dengan apa yang mereka
>
> kehendaki.
>
>
> 2. Mereka menuduh sekian-sekian kaum dengan sesuatu
>
> keburukan tanpa sebarang bukti yang kukuh di
>
> sebaliknya. Asalkan sesuatu kaum ditimpa musibah,
>
> mereka menuduh kaum tersebut sebagai telah
> melakukan
>
> keburukan.
>
>
> 3. Mereka telah memperkatakan sesuatu terhadap
> Allah
>
> tanpa ilmu. Apabila mereka berkata "Itulah azab
>
> Allah", seolah-olah mereka mewakili Allah dalam
>
> menerangkan apa dan kenapa sesuatu musibah itu
>
> berlaku. Memang, semua yang berlaku adalah dengan
>
> kehendak Allah. Akan tetapi kehendak Allah dipenuhi
>
> dengan pelbagai sebab dan hikmah di sebaliknya,
> jauh
>
> berbeza dengan kehendak manusia.
>
>
> Untuk lebih mendalami poin ketiga di atas, perlu
>
> diketahui bahawa apabila sesuatu musibah melanda
>
> sesuatu kaum, ia memiliki beberapa kemungkinan di
>
> sebaliknya. Di antara kemungkinan tersebut adalah:
>
>
> 1. Allah mengasihi kaum tersebut dan ingin memberi
>
> mereka satu peringatan agar kembali kepada
> kebenaran.
>
>
> 2. Allah mengasihi kaum tersebut dan musibah itu
>
> sebenarnya sesuatu yang baik bagi mereka dari
> pelbagai
>
> sudut lain yang hanya diketahui oleh Allah. Ini
> kerana
>
> manusia hanya mampu menilai sesuatu perkara secara
>
> zahir. Apa yang manusia pandang sebagai buruk
> mungkin
>
> sebenarnya baik di sisi Allah dan apa yang manusia
>
> pandang sebagai baik mungkin sebenarnya buruk di
> sisi
>
> Allah.
>
>
> 3. Allah mengasihi kaum tersebut dan ingin memberi
>
> mereka kehidupan akhirat yang mereka idam-idamkan.
>
> Musibah yang menimpa merupakan syahid kecil sebagai
>
> ganti kepada syahid besar yang diidam-idamkan oleh
> para mujahidin.
>
>
> 4. Allah menjatuhkan musibah kepada kaum tersebut
>
> sebagai penghapus kepada kesalahan yang mereka
>
> lakukan. Kadar musibah adalah selari dengan kadar
> dosa
>
> mereka. Namun selepas itu di Alam Barzakh dan
>
> seterusnya, kaum tersebut terbebas daripada apa-apa
>
> azab.
>
>
> 5. Allah menjatuhkan musibah kepada kaum tersebut
>
> sebagai azab yang membalas kesalahan yang mereka
>
> lakukan. Oleh kerana kadar kesalahan yang mereka
>
> lakukan adalah besar, maka azab tersebut
> berlanjutan
>
> sehingga ke Alam Barzakh dan seterusnya.
>
>
> 6. Allah ingin menguatkan kaum tersebut, lalu
>
> diberikan musibah sebagai sesuatu yang dapat
> membina
>
> jatidiri mereka.
>
>
> 7. Allah ingin menguji kaum yang terselamat
> daripada
>
> musibah, sama ada mereka mensyukuri keselamatan
> yang
>
> mereka peroleh atau bersifat angkuh terhadapnya.
>
> Sesiapa yang mensyukurinya maka dia lulus ujian,
>
> sesiapa yang bersikap angkuh maka dia gagal ujian.
>
>
> Apabila sesuau musibah menimpa sesuatu kaum yang
> lain,
>
> kita tidak dapat pastikan sama ada ia disebabkan
> oleh
>
> kemungkinan 1, 2, 3, 4, 5 atau 6 kerana semua itu
>
> adalah hak Allah Subhanahu wa Ta'ala. Kita juga
> tidak
>
> boleh berkata bahawa kemungkinan tersebut terhad
>
> kepada 7 yang tersenarai di atas sahaja. Apa yang
>
> pasti ialah kemungkinan yang ke-7 jatuh kepada kita
>
> yang terselamat daripada musibah, sama ada kita
>
> mensyukurinya atau bersikap angkuh terhadapnya.
>
>
> Mensyukuri yang dimaksudkan ialah bersyukur kepada
>
> Allah Subhanahu wa Ta'ala bahawa dia terselamat
>
> daripada musibah tersebut. Kesyukuran ini
> dilanjutkan
>
> kepada membantu kaum yang ditimpa musibah dengan
> apa
>
> jua cara yang boleh seperti bantuan kewangan,
> bantuan
>
> harta benda, bantuan kepakaran dan sebagainya.
>
>
> Keangkuhan yang dimaksudkan ialah bersifat angkuh
>
> kononnya dia dipenuhi dengan kebaikan sehingga
>
> menganggap Allah telah mengecualikan dia daripada
>
> ditimpa musibah. Keangkuhan ini dilanjutkan kepada
>
> menuduh bahawa kaum yang ditimpa musibah tersebut
>
> memang layak menerimanya kerana salah laku yang
> mereka
>
> perbuat. Bahkan ini mungkin dilanjutkan kepada
>
> mengemukakan ayat-ayat tertentu yang dipaksa
>
> tafsirannya agar menepati sebaik mungkin suasana
>
> musibah yang menimpa.
>
>
> Melalui penulisan yang ringkas ini penulis ingin
>
> mengajak diri penulis sendiri dan para pembaca
>
> sekalian agar menganalisa diri kita sendiri.
> Marilah
>
> kita berfikir, adakah kita tergolong di kalangan
>
> orang-orang yang bersyukur kepada Allah kerana
>
> terselamat daripada musibah? Sudahkah kita
>
> menterjemahkan kesyukuran tersebut kepada
> menghulurkan
>
> bantuan kepada mangsa yang ditimpa musibah?
>
>
> Marilah kita membanding diri kita dengan umat-umat
>
> daripada agama selain Islam. Dalam suasana kita
>
> berkata: "Itulah kaum yang diturunkan azab Allah",
>
> umat-umat agama lain berkata: "Itulah kaum yang
>
> sangat-sangat memerlukan pertolongan". Dalam
> suasana
>
> kita berkata: "Apakah kesalahan yang dilakukan oleh
>
> kaum tersebut sehingga ditimpa musibah?", umat-umat
>
> agama lain berkata: "Apakah yang dapat kita lakukan
>
> untuk membantu mereka?" Dalam suasana kita sibuk
>
> mencari ayat untuk menjustifikasikan musibah yang
>
> menimpa satu kaum, umat-umat agama lain sibuk
> mencari
>
> peralatan Search and Rescue untuk dibawa bersama
> dalam
>
> misi penyelamat.
>
>
> Sungguh, sangat berbeza sikap umat Islam berbanding
>
> umat-umat agama lain. Marilah dari saat ini kita
>
> berubah sikap. Berubah bukan sahaja ke tahap yang
>
> menyamai umat-umat lain tetapi melebihi mereka.
>
> Bukankah berlumba-lumba membuat kebaikan sesuatu
> yang
>
> dituntut oleh Islam:
>
>
> Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang
>
> masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah
>
> kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja
> kamu
>
> berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua
>
> (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima
> balasan);
>
> sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
> sesuatu.
>
> [al-Baqarah 2:148]
>
>
> Dan kalau Allah menghendaki nescaya Dia menjadikan
>
> kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang
> satu),
>
> tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan)
> apa
>
> yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu
>
> berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan. Kepada
> Allah
>
> jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Dia akan
>
> memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan
> padanya.
>
> [al-Maidah 5:48]
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Monday, May 3, 2010
A very Good Article to Share
"All aircraft this is Medan Control. We just had an
>
> earthquake. All systems seems to be normal and
> Medan
>
> airport is still open." Demikianlah kata-kata
> pengawal
>
> lalulintas udara pada lebih kurang pukul lapan
>
> setengah pagi pada 26 Disember 2004. Pada ketika
> itu
>
> penulis sedang berada pada ketinggian 36,000 kaki
> di
>
> ruang udara kawalan Medan Control dalam penerbangan
>
> daripada Kuala Lumpur ke Istanbul.
>
>
> Menganggap ia hanyalah gempa bumi yang kecil,
> perkara
> tersebut terlepas daripada ingatan penulis sehingga
>
> esok hari ketika menonton BBC World News di bilik
>
> hotel di Istanbul. Jelas bahawa anggapan penulis
>
> adalah salah. Gempa bumi tersebut yang sebenarnya
>
> berpusat di dasar lautan di sebelah Barat kepulauan
>
> Sumatra sebenarnya telah melahirkan ombak besar
>
> "Tsunami" yang menghempas tebing hampir semua
> negara
>
> di sekeliling Lautan India. Malah ombak besar ini
> juga
>
> mencecah sehingga ke tebing negara Somalia di
> pantai
>
> Timur benua Afrika.
>
>
> Jumlah kehilangan nyawa amatlah besar sehingga
>
> mencapai lebih 100,000. Dalam suasana memikirkan
>
> kedahsyatan malapetaka tersebut, tiba-tiba telefon
>
> bimbit penulis berbunyi, menandakan ada sebuah SMS.
> Ia
>
> berbunyi:
>
>
> Al-Qur'an, surah Mayram, ayat 88-91: "Demi
>
> sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara
> yang
>
> besar salahnya! Langit nyaris-nyaris pecah
> disebabkan
>
> yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah
>
> (Tsunami 26 Disember), serta gunung-ganang pun
>
> nyaris-nyaris runtuh ranap kerana mereka mendakwa
>
> mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak (Hari
>
> Natal 25 Disember)." Sila sebarkan kepada orang
> ramai.
>
>
> Penulis tersentak seketika. Dalam suasana manusia
>
> seluruh dunia sedang bertungkus lumus menyelamatkan
>
> mangsa ombak besar, ada umat Islam yang sibuk
> mencari
>
> ayat sebagai "dalil" bagi peristiwa tersebut. Dalam
>
> suasana manusia seluruh dunia bergegas
> mensedekahkan
>
> harta membantu mangsa, ada umat Islam yang bergegas
>
> mencari ayat sebagai dalil untuk menjustifikasikan
>
> peristiwa tersebut.
>
>
> Sebenarnya SMS di atas bukanlah perkara yang
>
> terpencil. Ramai umat Islam yang memiliki sifat
> angkuh
>
> di dalam diri mereka di mana dengan keangkuhan
>
> tersebut mereka berkata "padan muka" kepada
> mana-mana
>
> kaum yang ditimpa musibah, sekalipun kaum tersebut
>
> seagama dengan mereka. Sebelum ini apabila berlaku
>
> banjir besar di Bangladesh, penulis pernah
> mendengar
>
> di antara umat Islam ada yang berkata: "Itulah azab
>
> Allah yang melanda. Orang Bangla tu banyak yang tak
>
> betul Islam mereka!" Apabila berlaku gempa bumi di
>
> bandar Bam di Iran yang mengorbankan puluhan ribu
>
> nyawa, ada di antara umat Islam yang berkata: "Azab
>
> Allah turun kerana mereka itu orang Syi'ah yang
>
> sesat!"
>
>
> Semua ini adalah penyakit umat Islam yang perlu
>
> diubati segera. Mencari-cari ayat bagi
>
> menjustifikasikan sesuatu musibah dan/atau menuduh
>
> sesuatu musibah adalah azab Allah kerana keburukan
>
> sesuatu kaum merupakan satu kesalahan yang amat
> besar.
>
> Ini kerana:
>
>
> 1. Mereka menyalahgunakan ayat-ayat Allah dengan
>
> memaksa tafsirannya. Mereka tidak menjadikan
> al-Qur'an
>
> sebagai pemimpin, sebaliknya merekalah yang
> memimpin
>
> al-Qur'an agar secocok dengan apa yang mereka
>
> kehendaki.
>
>
> 2. Mereka menuduh sekian-sekian kaum dengan sesuatu
>
> keburukan tanpa sebarang bukti yang kukuh di
>
> sebaliknya. Asalkan sesuatu kaum ditimpa musibah,
>
> mereka menuduh kaum tersebut sebagai telah
> melakukan
>
> keburukan.
>
>
> 3. Mereka telah memperkatakan sesuatu terhadap
> Allah
>
> tanpa ilmu. Apabila mereka berkata "Itulah azab
>
> Allah", seolah-olah mereka mewakili Allah dalam
>
> menerangkan apa dan kenapa sesuatu musibah itu
>
> berlaku. Memang, semua yang berlaku adalah dengan
>
> kehendak Allah. Akan tetapi kehendak Allah dipenuhi
>
> dengan pelbagai sebab dan hikmah di sebaliknya,
> jauh
>
> berbeza dengan kehendak manusia.
>
>
> Untuk lebih mendalami poin ketiga di atas, perlu
>
> diketahui bahawa apabila sesuatu musibah melanda
>
> sesuatu kaum, ia memiliki beberapa kemungkinan di
>
> sebaliknya. Di antara kemungkinan tersebut adalah:
>
>
> 1. Allah mengasihi kaum tersebut dan ingin memberi
>
> mereka satu peringatan agar kembali kepada
> kebenaran.
>
>
> 2. Allah mengasihi kaum tersebut dan musibah itu
>
> sebenarnya sesuatu yang baik bagi mereka dari
> pelbagai
>
> sudut lain yang hanya diketahui oleh Allah. Ini
> kerana
>
> manusia hanya mampu menilai sesuatu perkara secara
>
> zahir. Apa yang manusia pandang sebagai buruk
> mungkin
>
> sebenarnya baik di sisi Allah dan apa yang manusia
>
> pandang sebagai baik mungkin sebenarnya buruk di
> sisi
>
> Allah.
>
>
> 3. Allah mengasihi kaum tersebut dan ingin memberi
>
> mereka kehidupan akhirat yang mereka idam-idamkan.
>
> Musibah yang menimpa merupakan syahid kecil sebagai
>
> ganti kepada syahid besar yang diidam-idamkan oleh
> para mujahidin.
>
>
> 4. Allah menjatuhkan musibah kepada kaum tersebut
>
> sebagai penghapus kepada kesalahan yang mereka
>
> lakukan. Kadar musibah adalah selari dengan kadar
> dosa
>
> mereka. Namun selepas itu di Alam Barzakh dan
>
> seterusnya, kaum tersebut terbebas daripada apa-apa
>
> azab.
>
>
> 5. Allah menjatuhkan musibah kepada kaum tersebut
>
> sebagai azab yang membalas kesalahan yang mereka
>
> lakukan. Oleh kerana kadar kesalahan yang mereka
>
> lakukan adalah besar, maka azab tersebut
> berlanjutan
>
> sehingga ke Alam Barzakh dan seterusnya.
>
>
> 6. Allah ingin menguatkan kaum tersebut, lalu
>
> diberikan musibah sebagai sesuatu yang dapat
> membina
>
> jatidiri mereka.
>
>
> 7. Allah ingin menguji kaum yang terselamat
> daripada
>
> musibah, sama ada mereka mensyukuri keselamatan
> yang
>
> mereka peroleh atau bersifat angkuh terhadapnya.
>
> Sesiapa yang mensyukurinya maka dia lulus ujian,
>
> sesiapa yang bersikap angkuh maka dia gagal ujian.
>
>
> Apabila sesuau musibah menimpa sesuatu kaum yang
> lain,
>
> kita tidak dapat pastikan sama ada ia disebabkan
> oleh
>
> kemungkinan 1, 2, 3, 4, 5 atau 6 kerana semua itu
>
> adalah hak Allah Subhanahu wa Ta'ala. Kita juga
> tidak
>
> boleh berkata bahawa kemungkinan tersebut terhad
>
> kepada 7 yang tersenarai di atas sahaja. Apa yang
>
> pasti ialah kemungkinan yang ke-7 jatuh kepada kita
>
> yang terselamat daripada musibah, sama ada kita
>
> mensyukurinya atau bersikap angkuh terhadapnya.
>
>
> Mensyukuri yang dimaksudkan ialah bersyukur kepada
>
> Allah Subhanahu wa Ta'ala bahawa dia terselamat
>
> daripada musibah tersebut. Kesyukuran ini
> dilanjutkan
>
> kepada membantu kaum yang ditimpa musibah dengan
> apa
>
> jua cara yang boleh seperti bantuan kewangan,
> bantuan
>
> harta benda, bantuan kepakaran dan sebagainya.
>
>
> Keangkuhan yang dimaksudkan ialah bersifat angkuh
>
> kononnya dia dipenuhi dengan kebaikan sehingga
>
> menganggap Allah telah mengecualikan dia daripada
>
> ditimpa musibah. Keangkuhan ini dilanjutkan kepada
>
> menuduh bahawa kaum yang ditimpa musibah tersebut
>
> memang layak menerimanya kerana salah laku yang
> mereka
>
> perbuat. Bahkan ini mungkin dilanjutkan kepada
>
> mengemukakan ayat-ayat tertentu yang dipaksa
>
> tafsirannya agar menepati sebaik mungkin suasana
>
> musibah yang menimpa.
>
>
> Melalui penulisan yang ringkas ini penulis ingin
>
> mengajak diri penulis sendiri dan para pembaca
>
> sekalian agar menganalisa diri kita sendiri.
> Marilah
>
> kita berfikir, adakah kita tergolong di kalangan
>
> orang-orang yang bersyukur kepada Allah kerana
>
> terselamat daripada musibah? Sudahkah kita
>
> menterjemahkan kesyukuran tersebut kepada
> menghulurkan
>
> bantuan kepada mangsa yang ditimpa musibah?
>
>
> Marilah kita membanding diri kita dengan umat-umat
>
> daripada agama selain Islam. Dalam suasana kita
>
> berkata: "Itulah kaum yang diturunkan azab Allah",
>
> umat-umat agama lain berkata: "Itulah kaum yang
>
> sangat-sangat memerlukan pertolongan". Dalam
> suasana
>
> kita berkata: "Apakah kesalahan yang dilakukan oleh
>
> kaum tersebut sehingga ditimpa musibah?", umat-umat
>
> agama lain berkata: "Apakah yang dapat kita lakukan
>
> untuk membantu mereka?" Dalam suasana kita sibuk
>
> mencari ayat untuk menjustifikasikan musibah yang
>
> menimpa satu kaum, umat-umat agama lain sibuk
> mencari
>
> peralatan Search and Rescue untuk dibawa bersama
> dalam
>
> misi penyelamat.
>
>
> Sungguh, sangat berbeza sikap umat Islam berbanding
>
> umat-umat agama lain. Marilah dari saat ini kita
>
> berubah sikap. Berubah bukan sahaja ke tahap yang
>
> menyamai umat-umat lain tetapi melebihi mereka.
>
> Bukankah berlumba-lumba membuat kebaikan sesuatu
> yang
>
> dituntut oleh Islam:
>
>
> Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang
>
> masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah
>
> kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja
> kamu
>
> berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua
>
> (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima
> balasan);
>
> sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
> sesuatu.
>
> [al-Baqarah 2:148]
>
>
> Dan kalau Allah menghendaki nescaya Dia menjadikan
>
> kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang
> satu),
>
> tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan)
> apa
>
> yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu
>
> berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan. Kepada
> Allah
>
> jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Dia akan
>
> memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan
> padanya.
>
> [al-Maidah 5:48]
>
> earthquake. All systems seems to be normal and
> Medan
>
> airport is still open." Demikianlah kata-kata
> pengawal
>
> lalulintas udara pada lebih kurang pukul lapan
>
> setengah pagi pada 26 Disember 2004. Pada ketika
> itu
>
> penulis sedang berada pada ketinggian 36,000 kaki
> di
>
> ruang udara kawalan Medan Control dalam penerbangan
>
> daripada Kuala Lumpur ke Istanbul.
>
>
> Menganggap ia hanyalah gempa bumi yang kecil,
> perkara
> tersebut terlepas daripada ingatan penulis sehingga
>
> esok hari ketika menonton BBC World News di bilik
>
> hotel di Istanbul. Jelas bahawa anggapan penulis
>
> adalah salah. Gempa bumi tersebut yang sebenarnya
>
> berpusat di dasar lautan di sebelah Barat kepulauan
>
> Sumatra sebenarnya telah melahirkan ombak besar
>
> "Tsunami" yang menghempas tebing hampir semua
> negara
>
> di sekeliling Lautan India. Malah ombak besar ini
> juga
>
> mencecah sehingga ke tebing negara Somalia di
> pantai
>
> Timur benua Afrika.
>
>
> Jumlah kehilangan nyawa amatlah besar sehingga
>
> mencapai lebih 100,000. Dalam suasana memikirkan
>
> kedahsyatan malapetaka tersebut, tiba-tiba telefon
>
> bimbit penulis berbunyi, menandakan ada sebuah SMS.
> Ia
>
> berbunyi:
>
>
> Al-Qur'an, surah Mayram, ayat 88-91: "Demi
>
> sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara
> yang
>
> besar salahnya! Langit nyaris-nyaris pecah
> disebabkan
>
> yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah
>
> (Tsunami 26 Disember), serta gunung-ganang pun
>
> nyaris-nyaris runtuh ranap kerana mereka mendakwa
>
> mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak (Hari
>
> Natal 25 Disember)." Sila sebarkan kepada orang
> ramai.
>
>
> Penulis tersentak seketika. Dalam suasana manusia
>
> seluruh dunia sedang bertungkus lumus menyelamatkan
>
> mangsa ombak besar, ada umat Islam yang sibuk
> mencari
>
> ayat sebagai "dalil" bagi peristiwa tersebut. Dalam
>
> suasana manusia seluruh dunia bergegas
> mensedekahkan
>
> harta membantu mangsa, ada umat Islam yang bergegas
>
> mencari ayat sebagai dalil untuk menjustifikasikan
>
> peristiwa tersebut.
>
>
> Sebenarnya SMS di atas bukanlah perkara yang
>
> terpencil. Ramai umat Islam yang memiliki sifat
> angkuh
>
> di dalam diri mereka di mana dengan keangkuhan
>
> tersebut mereka berkata "padan muka" kepada
> mana-mana
>
> kaum yang ditimpa musibah, sekalipun kaum tersebut
>
> seagama dengan mereka. Sebelum ini apabila berlaku
>
> banjir besar di Bangladesh, penulis pernah
> mendengar
>
> di antara umat Islam ada yang berkata: "Itulah azab
>
> Allah yang melanda. Orang Bangla tu banyak yang tak
>
> betul Islam mereka!" Apabila berlaku gempa bumi di
>
> bandar Bam di Iran yang mengorbankan puluhan ribu
>
> nyawa, ada di antara umat Islam yang berkata: "Azab
>
> Allah turun kerana mereka itu orang Syi'ah yang
>
> sesat!"
>
>
> Semua ini adalah penyakit umat Islam yang perlu
>
> diubati segera. Mencari-cari ayat bagi
>
> menjustifikasikan sesuatu musibah dan/atau menuduh
>
> sesuatu musibah adalah azab Allah kerana keburukan
>
> sesuatu kaum merupakan satu kesalahan yang amat
> besar.
>
> Ini kerana:
>
>
> 1. Mereka menyalahgunakan ayat-ayat Allah dengan
>
> memaksa tafsirannya. Mereka tidak menjadikan
> al-Qur'an
>
> sebagai pemimpin, sebaliknya merekalah yang
> memimpin
>
> al-Qur'an agar secocok dengan apa yang mereka
>
> kehendaki.
>
>
> 2. Mereka menuduh sekian-sekian kaum dengan sesuatu
>
> keburukan tanpa sebarang bukti yang kukuh di
>
> sebaliknya. Asalkan sesuatu kaum ditimpa musibah,
>
> mereka menuduh kaum tersebut sebagai telah
> melakukan
>
> keburukan.
>
>
> 3. Mereka telah memperkatakan sesuatu terhadap
> Allah
>
> tanpa ilmu. Apabila mereka berkata "Itulah azab
>
> Allah", seolah-olah mereka mewakili Allah dalam
>
> menerangkan apa dan kenapa sesuatu musibah itu
>
> berlaku. Memang, semua yang berlaku adalah dengan
>
> kehendak Allah. Akan tetapi kehendak Allah dipenuhi
>
> dengan pelbagai sebab dan hikmah di sebaliknya,
> jauh
>
> berbeza dengan kehendak manusia.
>
>
> Untuk lebih mendalami poin ketiga di atas, perlu
>
> diketahui bahawa apabila sesuatu musibah melanda
>
> sesuatu kaum, ia memiliki beberapa kemungkinan di
>
> sebaliknya. Di antara kemungkinan tersebut adalah:
>
>
> 1. Allah mengasihi kaum tersebut dan ingin memberi
>
> mereka satu peringatan agar kembali kepada
> kebenaran.
>
>
> 2. Allah mengasihi kaum tersebut dan musibah itu
>
> sebenarnya sesuatu yang baik bagi mereka dari
> pelbagai
>
> sudut lain yang hanya diketahui oleh Allah. Ini
> kerana
>
> manusia hanya mampu menilai sesuatu perkara secara
>
> zahir. Apa yang manusia pandang sebagai buruk
> mungkin
>
> sebenarnya baik di sisi Allah dan apa yang manusia
>
> pandang sebagai baik mungkin sebenarnya buruk di
> sisi
>
> Allah.
>
>
> 3. Allah mengasihi kaum tersebut dan ingin memberi
>
> mereka kehidupan akhirat yang mereka idam-idamkan.
>
> Musibah yang menimpa merupakan syahid kecil sebagai
>
> ganti kepada syahid besar yang diidam-idamkan oleh
> para mujahidin.
>
>
> 4. Allah menjatuhkan musibah kepada kaum tersebut
>
> sebagai penghapus kepada kesalahan yang mereka
>
> lakukan. Kadar musibah adalah selari dengan kadar
> dosa
>
> mereka. Namun selepas itu di Alam Barzakh dan
>
> seterusnya, kaum tersebut terbebas daripada apa-apa
>
> azab.
>
>
> 5. Allah menjatuhkan musibah kepada kaum tersebut
>
> sebagai azab yang membalas kesalahan yang mereka
>
> lakukan. Oleh kerana kadar kesalahan yang mereka
>
> lakukan adalah besar, maka azab tersebut
> berlanjutan
>
> sehingga ke Alam Barzakh dan seterusnya.
>
>
> 6. Allah ingin menguatkan kaum tersebut, lalu
>
> diberikan musibah sebagai sesuatu yang dapat
> membina
>
> jatidiri mereka.
>
>
> 7. Allah ingin menguji kaum yang terselamat
> daripada
>
> musibah, sama ada mereka mensyukuri keselamatan
> yang
>
> mereka peroleh atau bersifat angkuh terhadapnya.
>
> Sesiapa yang mensyukurinya maka dia lulus ujian,
>
> sesiapa yang bersikap angkuh maka dia gagal ujian.
>
>
> Apabila sesuau musibah menimpa sesuatu kaum yang
> lain,
>
> kita tidak dapat pastikan sama ada ia disebabkan
> oleh
>
> kemungkinan 1, 2, 3, 4, 5 atau 6 kerana semua itu
>
> adalah hak Allah Subhanahu wa Ta'ala. Kita juga
> tidak
>
> boleh berkata bahawa kemungkinan tersebut terhad
>
> kepada 7 yang tersenarai di atas sahaja. Apa yang
>
> pasti ialah kemungkinan yang ke-7 jatuh kepada kita
>
> yang terselamat daripada musibah, sama ada kita
>
> mensyukurinya atau bersikap angkuh terhadapnya.
>
>
> Mensyukuri yang dimaksudkan ialah bersyukur kepada
>
> Allah Subhanahu wa Ta'ala bahawa dia terselamat
>
> daripada musibah tersebut. Kesyukuran ini
> dilanjutkan
>
> kepada membantu kaum yang ditimpa musibah dengan
> apa
>
> jua cara yang boleh seperti bantuan kewangan,
> bantuan
>
> harta benda, bantuan kepakaran dan sebagainya.
>
>
> Keangkuhan yang dimaksudkan ialah bersifat angkuh
>
> kononnya dia dipenuhi dengan kebaikan sehingga
>
> menganggap Allah telah mengecualikan dia daripada
>
> ditimpa musibah. Keangkuhan ini dilanjutkan kepada
>
> menuduh bahawa kaum yang ditimpa musibah tersebut
>
> memang layak menerimanya kerana salah laku yang
> mereka
>
> perbuat. Bahkan ini mungkin dilanjutkan kepada
>
> mengemukakan ayat-ayat tertentu yang dipaksa
>
> tafsirannya agar menepati sebaik mungkin suasana
>
> musibah yang menimpa.
>
>
> Melalui penulisan yang ringkas ini penulis ingin
>
> mengajak diri penulis sendiri dan para pembaca
>
> sekalian agar menganalisa diri kita sendiri.
> Marilah
>
> kita berfikir, adakah kita tergolong di kalangan
>
> orang-orang yang bersyukur kepada Allah kerana
>
> terselamat daripada musibah? Sudahkah kita
>
> menterjemahkan kesyukuran tersebut kepada
> menghulurkan
>
> bantuan kepada mangsa yang ditimpa musibah?
>
>
> Marilah kita membanding diri kita dengan umat-umat
>
> daripada agama selain Islam. Dalam suasana kita
>
> berkata: "Itulah kaum yang diturunkan azab Allah",
>
> umat-umat agama lain berkata: "Itulah kaum yang
>
> sangat-sangat memerlukan pertolongan". Dalam
> suasana
>
> kita berkata: "Apakah kesalahan yang dilakukan oleh
>
> kaum tersebut sehingga ditimpa musibah?", umat-umat
>
> agama lain berkata: "Apakah yang dapat kita lakukan
>
> untuk membantu mereka?" Dalam suasana kita sibuk
>
> mencari ayat untuk menjustifikasikan musibah yang
>
> menimpa satu kaum, umat-umat agama lain sibuk
> mencari
>
> peralatan Search and Rescue untuk dibawa bersama
> dalam
>
> misi penyelamat.
>
>
> Sungguh, sangat berbeza sikap umat Islam berbanding
>
> umat-umat agama lain. Marilah dari saat ini kita
>
> berubah sikap. Berubah bukan sahaja ke tahap yang
>
> menyamai umat-umat lain tetapi melebihi mereka.
>
> Bukankah berlumba-lumba membuat kebaikan sesuatu
> yang
>
> dituntut oleh Islam:
>
>
> Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang
>
> masing-masing menujunya; oleh itu berlumba-lumbalah
>
> kamu mengerjakan kebaikan; kerana di mana sahaja
> kamu
>
> berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua
>
> (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima
> balasan);
>
> sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
> sesuatu.
>
> [al-Baqarah 2:148]
>
>
> Dan kalau Allah menghendaki nescaya Dia menjadikan
>
> kamu satu umat (yang bersatu dalam agama yang
> satu),
>
> tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan)
> apa
>
> yang telah disampaikan kepada kamu. Oleh itu
>
> berlumba-lumbalah kamu membuat kebaikan. Kepada
> Allah
>
> jualah tempat kembali kamu semuanya, maka Dia akan
>
> memberitahu kamu apa yang kamu berselisihan
> padanya.
>
> [al-Maidah 5:48]
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment