Monday, July 26, 2010

Peraturan Permainan: Tenpin Boling


1.Undang2 Permainan
Pertandingan dijalank mengikut Undang-Udang Kongres Persekutuan Tenpin Boling Malaysia (MTBC)

2.Peraturan pertandingan
Mengikut undang-undang dan peraturan Am SUKAM yang dikuatkuasakan sepanjang kejohanan


3.Jenis Pertandiangan
Pertandingan Anantara Kolej Mahasiswa

4. Pendaftaran
Tiap-tiap kolej dibenarkan mendaftar tidak lebih dar 4 orang siswi + 1 pengurus.

5.Sistem pertandingan
Pertandingan dijalankan secara berkumpulan 4 orang dan pemenang akan ditentukan kepada berikut:

Kategori
Individu lelaki & perempuan
Kemenangan
Jatuhan tertinggi 4 frame


6. Perubahan dalam susunan permainan (order of play)
-Setiap peserta mesti bermain mengikut susunan yang didaftarkan dalam permainan yang pertamam. Selepas daripada itu pertukaran pemain tidak dibenarkan sama sekali.
-Sekiranya didapati ada pasukan yang menukar pemain maka pasukan itu hilang kelayakan tanpa apa-apa amaran.

7.Pengesahan keputusan
Adalah menjadi tanggungjawab untuk mengesahkan keputusan perlawanan dalam skor yang disediakan. Keputusan setelah disahkan hanya boleh diubah dengan kebenaran Pengerusi Teknikal Pertandingan atau wakilnya

8 Gangguan Permainan
-Pengerusi Teknikal Pertandingan mempunyai kuasa muktamad untuk membuat arahan supaya permainan yang terganggus disambung pada lorong baru sekiranya lorong di mana permainan itu diadakan ditimpa masalah kerosakan mesin.
-Permainan yang terganggu itu mestilah disambung dari frame dimana gangguan itu berlaku.

9.Bermain dilorong yang salah
-Bila seseorang pemain bermain dilorong yang salah dan kesalahan itu ditemui sebelum peserta lain membuat balingan,maka balingan itu dianggap BOLA MATI (dead ball) dan pemain itu dikehendaki bermain frame kemudiannya dilorong yang salah itu.
- Sekiranya kesalahan itu hanya ditemui selepas pemain kemudian membaling bolanya,maka mata yang diperolehi itu akan diambil kira pada lorong yang salah itu.

10.Kelewatan
Semua peserta yang melapor diri selewatnya 15 minit sebelum suatu acara bermula. Peserta yang lewat akan hilang kelayakan dalam sesuatu acara itu dan peraturan ini berkuatkuasa dalam semua acara.

11.Kehilangan skor semasa gangguan elektrik
Sekiranya berlaku gangguan bekalan elektrik monitor dimana sesuatu skor sesuatu permainan yang sedang berlangsung itu akan hilang dan tidak dapat dipulihkan, maka peserta berkenaan dikehendaki bermain semula game tersebut. Akan tetapi, jika skortelah dicatatkan maka ia akan bersambung dari frame mana ia berhenti sebelum ini. Game2 yang mana skornya telah direkodkan itu akan dikekalkan.
-Peserta tidak boleh mengambil kesempatan meminta permainan itu dibatalkan atau dimain semula pada waktu seumpama ini.

12.Bola
-Semua peserta diwajibkan mendaftar bola bagi memastikan berat dan spesifikasi lain mematuhi peraturan. Peserta yang bermain dengan bila tanpa daftar mengakibatkan keputusan tidak diiktiraf.
-Sekiranya terdapat bola yang berlainan berat digunakan, perlulah didaftar semula.

14.Pakaian
Semua peserta dimestikan memakai pakaian yang seragam bagi pasukannya

15.Bantahan
Setiap bantahan dikehendaki membayar rm250 serta surat bantahan dan sekiranya bantahan anda tidak berjaya. Wang tidak akan dikembalikan dan sekiranya bantahan anda ,rm200 akan dikembalikan dan selebihnya untuk duit proses.

TARIKH PERLAWANAN: 7/8/2010
MASA: 10:00 AM
TEMPAT : IOI MALL,KULAI


PS: ANDA DIKEHENDAKI BERADA DI TEMPAT PERLAWANAN 30 MINIT LEBIH AWAL UTK MEMASTIKAN KELANCARAN PERTANDINGAN.

Q&A

1.Bolehkah memakai jeans semasa bermain?
Tak dibenarkan, anda dikehendaki memakai seluar slack atau seluar trek serta pakaian kolej masing-masing.

2.Adakah transport disediakan pada hari perlawanan?
Pasukan yan tidak mempnyai kenderaan boleh menunggu di FAB pada pukul 8 pagi pada hari perlawanan.

No comments:

Monday, July 26, 2010

Peraturan Permainan: Tenpin Boling


1.Undang2 Permainan
Pertandingan dijalank mengikut Undang-Udang Kongres Persekutuan Tenpin Boling Malaysia (MTBC)

2.Peraturan pertandingan
Mengikut undang-undang dan peraturan Am SUKAM yang dikuatkuasakan sepanjang kejohanan


3.Jenis Pertandiangan
Pertandingan Anantara Kolej Mahasiswa

4. Pendaftaran
Tiap-tiap kolej dibenarkan mendaftar tidak lebih dar 4 orang siswi + 1 pengurus.

5.Sistem pertandingan
Pertandingan dijalankan secara berkumpulan 4 orang dan pemenang akan ditentukan kepada berikut:

Kategori
Individu lelaki & perempuan
Kemenangan
Jatuhan tertinggi 4 frame


6. Perubahan dalam susunan permainan (order of play)
-Setiap peserta mesti bermain mengikut susunan yang didaftarkan dalam permainan yang pertamam. Selepas daripada itu pertukaran pemain tidak dibenarkan sama sekali.
-Sekiranya didapati ada pasukan yang menukar pemain maka pasukan itu hilang kelayakan tanpa apa-apa amaran.

7.Pengesahan keputusan
Adalah menjadi tanggungjawab untuk mengesahkan keputusan perlawanan dalam skor yang disediakan. Keputusan setelah disahkan hanya boleh diubah dengan kebenaran Pengerusi Teknikal Pertandingan atau wakilnya

8 Gangguan Permainan
-Pengerusi Teknikal Pertandingan mempunyai kuasa muktamad untuk membuat arahan supaya permainan yang terganggus disambung pada lorong baru sekiranya lorong di mana permainan itu diadakan ditimpa masalah kerosakan mesin.
-Permainan yang terganggu itu mestilah disambung dari frame dimana gangguan itu berlaku.

9.Bermain dilorong yang salah
-Bila seseorang pemain bermain dilorong yang salah dan kesalahan itu ditemui sebelum peserta lain membuat balingan,maka balingan itu dianggap BOLA MATI (dead ball) dan pemain itu dikehendaki bermain frame kemudiannya dilorong yang salah itu.
- Sekiranya kesalahan itu hanya ditemui selepas pemain kemudian membaling bolanya,maka mata yang diperolehi itu akan diambil kira pada lorong yang salah itu.

10.Kelewatan
Semua peserta yang melapor diri selewatnya 15 minit sebelum suatu acara bermula. Peserta yang lewat akan hilang kelayakan dalam sesuatu acara itu dan peraturan ini berkuatkuasa dalam semua acara.

11.Kehilangan skor semasa gangguan elektrik
Sekiranya berlaku gangguan bekalan elektrik monitor dimana sesuatu skor sesuatu permainan yang sedang berlangsung itu akan hilang dan tidak dapat dipulihkan, maka peserta berkenaan dikehendaki bermain semula game tersebut. Akan tetapi, jika skortelah dicatatkan maka ia akan bersambung dari frame mana ia berhenti sebelum ini. Game2 yang mana skornya telah direkodkan itu akan dikekalkan.
-Peserta tidak boleh mengambil kesempatan meminta permainan itu dibatalkan atau dimain semula pada waktu seumpama ini.

12.Bola
-Semua peserta diwajibkan mendaftar bola bagi memastikan berat dan spesifikasi lain mematuhi peraturan. Peserta yang bermain dengan bila tanpa daftar mengakibatkan keputusan tidak diiktiraf.
-Sekiranya terdapat bola yang berlainan berat digunakan, perlulah didaftar semula.

14.Pakaian
Semua peserta dimestikan memakai pakaian yang seragam bagi pasukannya

15.Bantahan
Setiap bantahan dikehendaki membayar rm250 serta surat bantahan dan sekiranya bantahan anda tidak berjaya. Wang tidak akan dikembalikan dan sekiranya bantahan anda ,rm200 akan dikembalikan dan selebihnya untuk duit proses.

TARIKH PERLAWANAN: 7/8/2010
MASA: 10:00 AM
TEMPAT : IOI MALL,KULAI


PS: ANDA DIKEHENDAKI BERADA DI TEMPAT PERLAWANAN 30 MINIT LEBIH AWAL UTK MEMASTIKAN KELANCARAN PERTANDINGAN.

Q&A

1.Bolehkah memakai jeans semasa bermain?
Tak dibenarkan, anda dikehendaki memakai seluar slack atau seluar trek serta pakaian kolej masing-masing.

2.Adakah transport disediakan pada hari perlawanan?
Pasukan yan tidak mempnyai kenderaan boleh menunggu di FAB pada pukul 8 pagi pada hari perlawanan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails