Saturday, February 12, 2011

Cerita Mesir, Dan Iktibar

Assalamualaikum wbt...Kisah ini merupakan dari email seorang sahabat dan ingin aku kongsi bersama untuk tatapan semua. Bak kata orang tak kenal maka tak cinta, tapi ini bukan kisah percintaan tapi merupakan kisah yang patut dijadikan iktibar untuk semua orang termasuk kite sendiri dan beristigfar banyak-banyak lepas bace kisah ini.

Bismillahiramnirahim...

Assalamualaikum

Untuk perkongsian bersama, ni cerita dari kawan yang pi belajar kat sana. Dia cerita ringkas je apa yang jadi kat sana. dia kata apa dia nampak sikit je, kawan2 dia nampak lagi banyak. Wallahu'alam.


kat Mesir
Hari rabu 27 hb ana br habis exam
time tu 25 hb org2 mesir dah mula buat demo secara aman
pastu org mesir cadang nak buat besar2an hari jumaat 29 januari
demo tu utk minta husni mubarak turun
sbb dah 30 tahun rakyat hidup miskin,pengangguran tinggi
rakyat tak tahan bawah pemerintahan husni
lagi satu sbnrnya mesir baru lepas piluhanraya
patutnya husni dah turun tahun ni
tapi sistem demokrasi mesir yg kotor tetap menangkan husni Mubarak
jd bila rakyat tgk tunisisa
rakyat tunisisa berjaya halau presidennya
rakyat mesir pun semangat utk buang benda yg sama
pastu hari sabtu pagi tu ana sempat jalan luar ke daerah lain
time tuh dah ade perintah berkurung
6ptg-8pg
kt org keluar lps 8 pagi
ok jap
jumaat tu
dah terasa lain
sbbnya kawasan perumahan ana sunyi sgt
pastu biasa sebelumm solat jumaat
akan ade bunyi ngaji dr masjid
tapi peliknya jumaat yg 29hb tu
sunyi sgt
dua masjid jek dengar bunyi ngaji
satu masjid jek ade khutbah
nak kate nye rakyat mesir pergi demo
ok hari jumaat yg besar2 an dinamakan Jumaat Hari Kemarahan (Jum'ah al-Ghadab)
ok pastu lepas jumaat ingat nak pegi beli barang
tapi takde transport langsung
dr bas,teksi,mikro bus
semua tak nak jalan
pastu ana dgn kwn ana cepat2 beli barang kat supermarket
sbb dgr2 nak ade perintah berkurung sebulan
takde makanan sume
so kt org mmg prepare semua bhn makanan lah
ok pastu sabtu tu
ana pegi Tanta (daerah luar Mesir)
nampak dah kesan trak2 polis dibakar
divider2 kat jalan tumbang
sedih sbnrnya
sbb kemusnahan nampak kat mane2
pastu sampai kat destinasi dah nampak trak2 tentera yg bersenapang
ade 3 trak
time tuh dah rasa something
pastu bermalam kat rumah kawan
time malam tgh duduk sembang2 tiba2 dengar bunyi org2 arab bising
jenguk ke bawah nampak depa kat area depan rumah kt org sambil pegang kayu dgn parang
pastu br kt org tahu
banduan dilepaskan drp penjara
betapa jahatnya kerajaan husni Mubarak
ok jdnya org2 arab buat hirasah
utk jaga bangunan2,rumah2 dia org drp dimasuki penjenayah
malam2 mmg dgr lah bunyi das2 tembakan
dan org2 awam ade sebhgian yg ade pistol
ana tak sure dapat drp mana
ok pastu ahad pagi tu jt org baik semula Cairo
mmg nampak dah kereta kebal bertebaran
pastu askar buat sekatan
check setiap transport
pastu setiap kawasan perumahan mmg org Arab jaga ramai2
check setiap orgyg nak masuk rumah
pastu ade jumaat yg kedua (minggu kedua rakyat demo secara aman)
namenya Jum'ah al-rahil (jumaat hari penentua)
penentua
rakyat nak sangat husni mubarak turun
ade 3 tempat utama yg depa demo
Tahrir,Muhanddisin dgn lagi satu tak ingat
cume ramai kat Tahrir dgn Ramsis rasanya
pastu time ni lah ade ikhtilaf ulama'
Yusof Qardhawi keluarkan kenyataan siapa yg mampu utk keluar jumaat ni keluarlah
sama ade menang atau syahid
ramai lah rakyat keluar
tapi mufti mesir lain pendapatnya
dr Ali Jum'ah keluarkan kenyataan supaya rakyat tak keluar supaya tak banyak kemusnahan berlaku
jadi rakyat bebas memilih
pastu lepas jumaat tu kt org pergi airport
nak dipindahkan ke Jeddah
dan akhirnya sampai Msia
mcm tu lah cerita nya

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda : “Belum akan terjadinya kiamat sebelum banyak haraj”. Bertanya para sahabat, “Apakah itu haraj ya Rasulullah?” Jawab baginda, “Pembunuhan! Pembunuhan!” (Muslim)

Tanya diri kita, mana kita berdiri depan Allah nanti? Siapa kita depan Allah nanti? Kita sibuk buat kebajikan untuk manusia, untuk dapat pengiktirafan, tanya diri sendiri, apa kita buat untuk Islam. Bila kita dibangkitkan Hari Akhirat nanti, dibelakang siapa kita akan berdiri? Belakang Nabi Muhammad atau belakang kaum laknatullah orang kafir? Apa agamamu malaikat tanya, di dunia kita fikir kita boleh jawab tapi di kubur nanti mulut kita yang jawab.

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), - Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!

2 comments:

ibnuyassir said...

Ar Rayah World News

Mubarak Berundur, Khilafah Akan Kembali

http://ibnuyassir.blogspot.com/

hanaKir@ said...

smoga rakyat mesir mndpt pemimpin yg adil dan saksama..amin!

Saturday, February 12, 2011

Cerita Mesir, Dan Iktibar

Assalamualaikum wbt...Kisah ini merupakan dari email seorang sahabat dan ingin aku kongsi bersama untuk tatapan semua. Bak kata orang tak kenal maka tak cinta, tapi ini bukan kisah percintaan tapi merupakan kisah yang patut dijadikan iktibar untuk semua orang termasuk kite sendiri dan beristigfar banyak-banyak lepas bace kisah ini.

Bismillahiramnirahim...

Assalamualaikum

Untuk perkongsian bersama, ni cerita dari kawan yang pi belajar kat sana. Dia cerita ringkas je apa yang jadi kat sana. dia kata apa dia nampak sikit je, kawan2 dia nampak lagi banyak. Wallahu'alam.


kat Mesir
Hari rabu 27 hb ana br habis exam
time tu 25 hb org2 mesir dah mula buat demo secara aman
pastu org mesir cadang nak buat besar2an hari jumaat 29 januari
demo tu utk minta husni mubarak turun
sbb dah 30 tahun rakyat hidup miskin,pengangguran tinggi
rakyat tak tahan bawah pemerintahan husni
lagi satu sbnrnya mesir baru lepas piluhanraya
patutnya husni dah turun tahun ni
tapi sistem demokrasi mesir yg kotor tetap menangkan husni Mubarak
jd bila rakyat tgk tunisisa
rakyat tunisisa berjaya halau presidennya
rakyat mesir pun semangat utk buang benda yg sama
pastu hari sabtu pagi tu ana sempat jalan luar ke daerah lain
time tuh dah ade perintah berkurung
6ptg-8pg
kt org keluar lps 8 pagi
ok jap
jumaat tu
dah terasa lain
sbbnya kawasan perumahan ana sunyi sgt
pastu biasa sebelumm solat jumaat
akan ade bunyi ngaji dr masjid
tapi peliknya jumaat yg 29hb tu
sunyi sgt
dua masjid jek dengar bunyi ngaji
satu masjid jek ade khutbah
nak kate nye rakyat mesir pergi demo
ok hari jumaat yg besar2 an dinamakan Jumaat Hari Kemarahan (Jum'ah al-Ghadab)
ok pastu lepas jumaat ingat nak pegi beli barang
tapi takde transport langsung
dr bas,teksi,mikro bus
semua tak nak jalan
pastu ana dgn kwn ana cepat2 beli barang kat supermarket
sbb dgr2 nak ade perintah berkurung sebulan
takde makanan sume
so kt org mmg prepare semua bhn makanan lah
ok pastu sabtu tu
ana pegi Tanta (daerah luar Mesir)
nampak dah kesan trak2 polis dibakar
divider2 kat jalan tumbang
sedih sbnrnya
sbb kemusnahan nampak kat mane2
pastu sampai kat destinasi dah nampak trak2 tentera yg bersenapang
ade 3 trak
time tuh dah rasa something
pastu bermalam kat rumah kawan
time malam tgh duduk sembang2 tiba2 dengar bunyi org2 arab bising
jenguk ke bawah nampak depa kat area depan rumah kt org sambil pegang kayu dgn parang
pastu br kt org tahu
banduan dilepaskan drp penjara
betapa jahatnya kerajaan husni Mubarak
ok jdnya org2 arab buat hirasah
utk jaga bangunan2,rumah2 dia org drp dimasuki penjenayah
malam2 mmg dgr lah bunyi das2 tembakan
dan org2 awam ade sebhgian yg ade pistol
ana tak sure dapat drp mana
ok pastu ahad pagi tu jt org baik semula Cairo
mmg nampak dah kereta kebal bertebaran
pastu askar buat sekatan
check setiap transport
pastu setiap kawasan perumahan mmg org Arab jaga ramai2
check setiap orgyg nak masuk rumah
pastu ade jumaat yg kedua (minggu kedua rakyat demo secara aman)
namenya Jum'ah al-rahil (jumaat hari penentua)
penentua
rakyat nak sangat husni mubarak turun
ade 3 tempat utama yg depa demo
Tahrir,Muhanddisin dgn lagi satu tak ingat
cume ramai kat Tahrir dgn Ramsis rasanya
pastu time ni lah ade ikhtilaf ulama'
Yusof Qardhawi keluarkan kenyataan siapa yg mampu utk keluar jumaat ni keluarlah
sama ade menang atau syahid
ramai lah rakyat keluar
tapi mufti mesir lain pendapatnya
dr Ali Jum'ah keluarkan kenyataan supaya rakyat tak keluar supaya tak banyak kemusnahan berlaku
jadi rakyat bebas memilih
pastu lepas jumaat tu kt org pergi airport
nak dipindahkan ke Jeddah
dan akhirnya sampai Msia
mcm tu lah cerita nya

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda : “Belum akan terjadinya kiamat sebelum banyak haraj”. Bertanya para sahabat, “Apakah itu haraj ya Rasulullah?” Jawab baginda, “Pembunuhan! Pembunuhan!” (Muslim)

Tanya diri kita, mana kita berdiri depan Allah nanti? Siapa kita depan Allah nanti? Kita sibuk buat kebajikan untuk manusia, untuk dapat pengiktirafan, tanya diri sendiri, apa kita buat untuk Islam. Bila kita dibangkitkan Hari Akhirat nanti, dibelakang siapa kita akan berdiri? Belakang Nabi Muhammad atau belakang kaum laknatullah orang kafir? Apa agamamu malaikat tanya, di dunia kita fikir kita boleh jawab tapi di kubur nanti mulut kita yang jawab.

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh), - Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!

2 comments:

ibnuyassir said...

Ar Rayah World News

Mubarak Berundur, Khilafah Akan Kembali

http://ibnuyassir.blogspot.com/

hanaKir@ said...

smoga rakyat mesir mndpt pemimpin yg adil dan saksama..amin!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails